Pengenalan:
Isu-isu kontemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul, tujuan dan struktur pendidikan matematik di Malaysia. Pengkajian secara kritikal faktor-faktor yang membawa kepada perubahan dalam pendidikan matematik akan dibuat melalui perbandingan isu-isu di dalam dan luar negara. Dalam perbincangan intelektual, isu-isu mengenai perubahan paradigma dalam sejarah matematik, konsep bilik darjah dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan. Kursus ini juga akan mendedahkan pelajar kepada isu-isu dan trend di dalam pendidikan matematik.
Ada 12 isu dalam pendidikan matematik:
- Fobia Matematik
- Jurang Pendidikan
- TIMSS (Trends in International Mathematics and Sciences Study)
- Akses dan Ekuiti
- Bahasa Pengantar
- Gaya Pembelajaran
- Standard Pengajaran Profesional
- Pentaksiran
- Kurikulum
- Pensijilan Guru
- Budaya Sekolah
- ICT untuk Pengajaran dan Pembelajaran